Hoe omgaan met dubieuze debiteuren?

Eerst en vooral: voorkom dat je met hen te maken krijgt!

Dat doe je zo:

  • Factureer meteen. Doe dit te allen tijde consequent, bijvoorbeeld telkens bij het begin van de maand. Voor nieuwe en bestaande klanten volg je de betaling nauwgezet op.
  • Zorg dat je juridisch waterdichte factuurvoorwaarden hebt en pas ze strikt toe. Maak geen uitzondering voor bestaande klanten. Potentiële wanbetalers merken snel wanneer je de teugels laat vieren.
  • Maak duidelijke betalingsafspraken. Verwijs hierbij naar je factuurvoorwaarden.
  • Werk waar nodig met contracten. Goede afspraken maken goede vrienden. Voorzie een waarborgclausule in het contract.
  • Je mag meteen na de vervaldag een herinnering sturen. Er bestaat niet zoiets als de beste invorderingsmethode. Het hangt van jou af hoe je met slechte betalers omgaat. Weet wel dat naarmate de leeftijd van een openstaande factuur stijgt, de kans op inning daalt.
  • Werk met escalatie: eerste herinnering, tweede herinnering en daarna incassobureau. Niet te lang wachten om deze stappen te ondernemen.